Thursday 4 July 2013

Derma darah !

Assalamualaikum


Macam biasa, rasanya every sem akan ada program derma darah kat UiTM Kuala Pilah ni. And macam biasa jugak aku akan mengelat daripada derma darah ! Bukan kodokut eh tapi takot. Tau kan jarum dia bosar-bosar. Seriau la aku tengok.

 Tapi ontah acano aku bertekad nak derma jugak sem ni. Ada orang kata, kalau derma darah, badan cepat naik. Tapi aku ni tak derma darah pun naik je tak turun-turun. So sem ni, berkat ajakan Mastura aka Mashie Cikenit, aku pun beranikan diri. Masa beratur nak daftar tu, adoi cuak okay tengok jarum-jarum tu !! Then bila turn aku nak check darah untuk tau darah jenis apa, and sesuai ke idok, aku pejam mata je. Sampai masa misi tu terkejut sebab darah yang keluar banyak ! Nervous lettew. Penting okay untuk check darah. Macam Mas Cikenit dia tak boleh derma sebab haemoglobin tak cukup. Itah pulak tak cukup berat. Nida memang tegar nak mampus tak nak derma tapi dia pun tak cukup berat. Hampeh, dah tu aku dengan Jiea je yang berkelayakan. Lagi satu, sebelum derma darah, makan dulu. Makanan berat-berat pun takpe sebab kalau tak makan, takut pengsan, siapa mau angkat? Dah la berat! (cakap dengan cermin?)

Ehem tapi tetiba rasa macho bila ada 2 orang kawan laki aku, Aiman and Daus cakap;

"Tak sakit ke weh?"
"Tak punnn.. ", yakin gilo aku jawab. Time tu terasa sangat macho hokayy. "Korang tak nak derma ke?"
" Takpe la. Lain kali. Ada kelas ni.."
"Hmm yolahh"......

Bagus jugak derma darah sebenarnya. Lagipun darah kan boleh terbentuk balik. Makan la iron banyak-banyak. Jangan kedekut darah LAGI-LAGI DARAH JENIS AB ! Masa aku derma tu untuk Hospital Ampuan Najihah. Kritikal sangat bekalan darah lagi-lagi time nak raya sebab banyak accident, kata misi. And kalau jadi apa-apa kat kita or family kita, bekalan darah takkan jadi masalah sebab kita ada rekod pernah menderma. Faham? Fahamkan.. Lagipun tak sakit la. Tak payah la pandang jarum tu ! Kalau tak mau histeria.



See? Boleh posing lagi.. Betapa tak sakitnya.


Shine bright like a diamond sangaaattt. Okay maap terlebih gembira derma darah.



Bekalan makanan. Lepas derma, kena rehat dulu dalam 5 minit, tak boleh bangun terus, kalau tak pengsan !

So apa lagi? Jom derma darah !

1 comment: